Småbarnskurs

Dette kurset tar sikte på å jobbe med visuell kunst gjennom tegning og maling i tillegg til å jobbe litt med skulptur. Vi kommer til å samarbeide med dans og drama elever og jobbe med å lage scenografi i form av figurer til forestillinger

Tidspunkt:   Onsdager kl 17:00 – 18:30

Kunstfag (7-10 år)

Tidspunkt:   Tirsdager kl 17:00 – 18:30

Sted:              Kulturskolens lokaler i Stamsund.

Foto/Video gruppe (fra 14 år og oppover)

Vi arbeider med foto og komposisjon av bilder. Det blir mulighet for å drive med enkel video-redigering og billedmanipulasjon samt bearbeidelse av foto ved ulike teknikker (for eks. male på osv).

Vi bruker videokameraer i ulike formater, fra mobilkamera til DV-kamera. Her kan man variere mye i format og uttrykk. Vi vil fokusere på det fortellende bildet. Dette er et kurs som passer godt for ungdommer.

Krav:             Dataforkunnskaper og eget fotoutstyr

Tidspunkt:   Mandager kl 18:00 – 20:00 (kan evt. justeres i samråd med læreren)

Malekurs for voksne

Oppstart: 11 sept., 10 uker.

Formålet med dette kurset er å utvikle deltakerens egenskaper til det ytterste, samt oppmuntre til selvstendig kunstnerisk tenkning og utfoldelse. Det blir vektlagt at man skal i løpet av kurset finne fram til sitt eget individuelle uttrykk. Det er viktig at ved kursets slutt at deltakeren føler at han/hun har den basiskunskapen som skal til for å kunne fortsette med egne prosjekter.

Første fase: 2 uker

I begynnelsen kommer vi til å fokusere på å tegne og male kun ved hjelp av svart. Det fokuseres på at man skal kunne gjenskape lys og skygge ved å bruke forskjellige nyanser av svart mot hvitt. Vi begynner å male abstrakt, og ved å variere strek og penselføring skal man gradvis begunne å arbeide inn figurative former. Det blir også korte forelesninger underveis om ulike basisteknikker.

Annen fase: 3 uker

Vi utvider med å bruke en farge i tillegg til svart, og siste uke i denne fasen blir det tillatt å bruke alle farger. Vi arbeider med å forstå fargens egenskaper. Det kommer til å bli vist malerier fra kunsthistorien i form av et kort foredrag, eventuelt et part korte filmklipp. Vi jobber på ulike typer papir og lerretsplater.

Tredje fase: 5 uker

Vi begynner å jobbe mot et ”hovedverk”. Vi fokuserer på motivvalg, og begynner å jobbe bevisst med komposisjon i bildet. Det blir også innføring i en del mer avanserte maleriske teknikker. I løpet av denne fasen vil jeg vise noen malerier fra samtidskunsten for å vise hvor vidt spekteret er innen maleri. Det blir fokusert på å finne fram til et individuelt uttrykk, samt bevisstgjøring av deltagerens motivvalg. Vi jobber med ulike aspekter ved komposisjonen i bildet: negativt rom, valører, kontrast og stofflighet.

Tidspunkt:   torsdager kl 19:00 – 21:00

Sted:              kulturskolens lokaler i Stamsund.