• Per medio oktober 07 hadde kulturskolen 340 elevplasser og 53 søkere på venteliste. Se statestikk

• 9,8 årsverk fordelt på 18 ansatte.

• Betjener lokale korps og kor med dirigenttjenester, der ca 200 personer får ukentlig undervisning av våre dirigenter.

• Har 3 PU-band, der en av dem er ren ungdomsband

• Har flere av sine tidligere elever valgt profesjonell kunstnerisk yrke og oppnår resultater på nasjonalt nivå: 5 på musikkhøyskole, flere går på sang og dramalinje i Bodø og musikklinje på Sortland.

• Flere lærere har høy profesjonell utdanning som kunstnere, musikere og artister som kan hevde seg godt på nasjonalt nivå.

• Den eneste kommunale kultur -og kunst-/ fritidstilbud for barn og ungdom i kommunens regi.

• Kulturskolen samarbeider med psykiatrien om prosjektet PlanB

• Arrangerer og deltar på flere titalls konserter, forestillinger osv. per år både i eget regi og eller i samarbeid med lokalkulturlivet

• Har regionale oppgaver som bl.a. arrangering UKM, kursing av kulturskolelærere i Lofoten og fungerer som vertskommune for det regionale kulturskolesamarbeidet i Lofoten (LOM)

• Oppfyller allerede mange av målsetningene som Kunnskapsdepartementet/ staten ønsker at kulturskolen skal bli til: ”lokal ressurssenter for kunst-og kultur”. Les mer: Strategi for kunst og kultur i opplæringen

• Tilbyr undervisning for småbarn, barn, ungdom og voksne i alle aldere og nivåer.

• Er i toppsikte i landet når det gjelder å bruke og utvikle metoder for å anvende digitale teknologier i musikkopplæringen.

• Formidler profesjonelle konserter for lokal befolkningen som vanligvis er forbeholdt storby folk. LofotConcertino.no er et eksempel på dette.

• Har en flerkulturell profil/ lærerstab som er med på å gi barn, ungdom og befolkningen generelt en mer nyansert bilde på ”andres” kulturer og kunstoppfatinger. Kulturskolen tilbyr i tillegg til dette kurs for elever med minoritetsbakgrunn som har en verdigfull integrerings effekt.